دفتر روانشناسی زهرا سرچاهی

این وبلاگ جایی ست برای درج تجارب،تحقیقات و مطالب جالب روانشناسی

دفتر روانشناسی زهرا سرچاهی

این وبلاگ جایی ست برای درج تجارب،تحقیقات و مطالب جالب روانشناسی

در حال حاضر دانشجوی ترم سوم روانشناسی در دانشگاه ازاد اسلامی واحد نیشابور هستم . اینده را در این حیطه ، پرچالش و در عین حال روشن ، پر از زیبایی و موفقیت میبینم...

بایگانی

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

۲۴
آبان

 

حجت‌الاسلام مرتضی ادیب یزدی دعا را مؤثرترین نوع ارتباط با خداوند معرفی کرد و افزود: اگر شرایط دعا رعایت شود و دعاکننده خود را در احاطه خداوند و او را نیز محیط بر تمام مسائل بداند به گونه‌ای که مبدأ و مقصد تمام قدرت‌ها را جز خداوند داند، این نوع تفکر، تربیت را هم به همراه خواهد داشت. چنین فردی به مرور زمان به این فهم می‌رسد که خداوند علاوه بر قدرت، حکمت هم دارد، حکیمی که قدرت خود را مدبرانه به کار می‌گیرد؛ همان خداوندی که در آیات قرآن می‌فرماید «وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ یَعْلَمُها؛ هیچ برگی از درخت نمی‌افتد مگر اینکه در علم او وجود دارد».

وی افزود: با این نوع نگاه، انسان می‌تواند تمام نیاز‌های خود را به بارگاه او ببرد و خداوند نیز چنین حالتی از بنده خود را دوست دارد. چرا که دعا، تواضع به پیشگاه پروردگار عالم را به همراه دارد. این نوع شکستگی به درگاه خداوند انسان را تربیت می‌کند. خداوند هیچ گاه گرفتاری بندۀ خود و درماندگی وی را نمی‌خواهد منتها بندگان خود را برای قرارگیری در درجات بالای توحیدی در بوتۀ آزمایش قرار می‌دهد.

ادیب یزدی با اشاره به اینکه دعا ابزار و سلاحی است که می‌توان با آن به دفع دشمنی‌ها پرداخت، گفت: در سیرۀ نبی اسلام (ص) بار‌ها دیدیم و خواندیم که ایشان در مواقع حساس نبرد با دشمن دست به دعا بر می‌داشت و خداوند نیز خواسته ایشان را اجابت می‌کرد. امام رضا علیه‌السلام نیز در روایتی تصریح دارند عَلَیْکُمْ بِسِلاحِ الاَْنْبِیاءِ، فَقیلَ: وَ ما سِلاحُ الاَْنْبِیاءِ؟ قالَ: أَلدُّعاءُ؛ بر شما باد به اسلحه پیامبران، گفته شد: اسلحه پیامبران چیست؟ فرمود: دعا.

وی دیگر خاصیت دعا را سپر و محافظ انسان‌ها دانست و گفت: چه بسا بلا‌هایی که با دعا دفع می‌شوند. ادعیه فراوانی نیز درباره دفع بلا در منابع‌مان وارد شده است، همچنان که در روایتی داریم اَلدُّعاء تُرْثُ المُؤمِنْ، دعا سپر بلای مؤمن است.

این استاد حوزه علمیه دعا به درگاه خداوند را مایۀ آسایش روح معرفی کرد و گفت: دعا از بعد روانشناسی مایۀ آسایش روح و امنیت روانی است. از جهت علمی به اثبات رسیده افرادی که اهل دعا و نیایش هستند، کمتر دچار افسردگی می‌شوند و یا اگر افسرده شوند، دعا درمان آن‌ها را تسریع می‌کند؛ بنابراین هیچ عنصری به اندازه دعا برای آرامش روحی نیست؛ چرا که فرد متوحه می‌شود که در عالم هستی، وجودی است که صدای او را می‌شنود و بر اساس صلاحدید خود نیاز وی را بر آورده می‌کند. آرامشی که از مجرای دعا حاصل می‌شود، در قدرت‌های مادی ناشی نمی‌شود. انسان هر اندازه قدرتمندتر باشد، ترسوتر است، اما وقتی خود را در محضر خداوند ببیند، احساس قدرت می‌کند.                     من

حجت‌الاسلام مرتضی ادیب یزدی دعا را مؤثرترین نوع ارتباط با خداوند معرفی کرد و افزود: اگر شرایط دعا رعایت شود و دعاکننده خود را در احاطه خداوند و او را نیز محیط بر تمام مسائل بداند به گونه‌ای که مبدأ و مقصد تمام قدرت‌ها را جز خداوند داند، این نوع تفکر، تربیت را هم به همراه خواهد داشت. چنین فردی به مرور زمان به این فهم می‌رسد که خداوند علاوه بر قدرت، حکمت هم دارد، حکیمی که قدرت خود را مدبرانه به کار می‌گیرد؛ همان خداوندی که در آیات قرآن می‌فرماید «وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ یَعْلَمُها؛ هیچ برگی از درخت نمی‌افتد مگر اینکه در علم او وجود دارد».

وی افزود: با این نوع نگاه، انسان می‌تواند تمام نیاز‌های خود را به بارگاه او ببرد و خداوند نیز چنین حالتی از بنده خود را دوست دارد. چرا که دعا، تواضع به پیشگاه پروردگار عالم را به همراه دارد. این نوع شکستگی به درگاه خداوند انسان را تربیت می‌کند. خداوند هیچ گاه گرفتاری بندۀ خود و درماندگی وی را نمی‌خواهد منتها بندگان خود را برای قرارگیری در درجات بالای توحیدی در بوتۀ آزمایش قرار می‌دهد.

ادیب یزدی با اشاره به اینکه دعا ابزار و سلاحی است که می‌توان با آن به دفع دشمنی‌ها پرداخت، گفت: در سیرۀ نبی اسلام (ص) بار‌ها دیدیم و خواندیم که ایشان در مواقع حساس نبرد با دشمن دست به دعا بر می‌داشت و خداوند نیز خواسته ایشان را اجابت می‌کرد. امام رضا علیه‌السلام نیز در روایتی تصریح دارند عَلَیْکُمْ بِسِلاحِ الاَْنْبِیاءِ، فَقیلَ: وَ ما سِلاحُ الاَْنْبِیاءِ؟ قالَ: أَلدُّعاءُ؛ بر شما باد به اسلحه پیامبران، گفته شد: اسلحه پیامبران چیست؟ فرمود: دعا.

وی دیگر خاصیت دعا را سپر و محافظ انسان‌ها دانست و گفت: چه بسا بلا‌هایی که با دعا دفع می‌شوند. ادعیه فراوانی نیز درباره دفع بلا در منابع‌مان وارد شده است، همچنان که در روایتی داریم اَلدُّعاء تُرْثُ المُؤمِنْ، دعا سپر بلای مؤمن است.

این استاد حوزه علمیه دعا به درگاه خداوند را مایۀ آسایش روح معرفی کرد و گفت: دعا از بعد روانشناسی مایۀ آسایش روح و امنیت روانی است. از جهت علمی به اثبات رسیده افرادی که اهل دعا و نیایش هستند، کمتر دچار افسردگی می‌شوند و یا اگر افسرده شوند، دعا درمان آن‌ها را تسریع می‌کند؛ بنابراین هیچ عنصری به اندازه دعا برای آرامش روحی نیست؛ چرا که فرد متوحه می‌شود که در عالم هستی، وجودی است که صدای او را می‌شنود و بر اساس صلاحدید خود نیاز وی را بر آورده می‌کند. آرامشی که از مجرای دعا حاصل می‌شود، در قدرت‌های مادی ناشی نمی‌شود. انسان هر اندازه قدرتمندتر باشد، ترسوتر است، اما وقتی خود را در محضر خداوند ببیند، احساس قدرت می‌کند.

منبع:تی نیوز news.irخبرگزاری تسنیم

  • zahra sarchahy
۲۲
آبان

اکثر مردم شناسان دین را پدیده ای خاص بشر می دانند (گاتری،1993ُ؛اسپیرو،1966)، نشانه هایی از فعالیت پیشامذهبی را در میان جانوران هم میبینیم. مشاهدات گودال(1971) درباره ی جاندارگرایی و رفتار ایینی در میان شامپانزه ها نمودار علایم ابتدایی دین است.گودال بویژه اطوار جمعی بوزینه ها را توصیف می کند که به هنگام طوفان رو به اسمان انجام می دهند و سپس به راهپیمایی می پردازند؛ نظیر این دو رفتار را در اداب مذهبی انسان نیز می توان دید. این رفتارهای نخستی ظاهراً براورنده ی برخی از نیازهایی است که دین در مردم ارضا می کند.                                                                                منبع : کتاب روانشناسی دین بر اساس رویکرد تجربی برنارد اسپیلکا ،فصل 3 ،صفحه ی 80                                     

  • zahra sarchahy
۲۰
آبان

عضو انجمن روانشناسان ایران گفت : امروز دنیای روان شناسی و حتی روانشناسان سکولار معترف اند که زمان اندیشیدن روانشناسان به دین فرارسیده است.  به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، دکتر مسعود جان بزرگی اظهار داشت : یک نظریه ی رواندرمانی باید دارای سه ویژگی اصل درمانی ،مکانیسم درمانی و فهم درمانی باشد .  وی ادامه داد : امروز مطالعات و تحقیقات بسیاری در دنیا بر روی تاثیرات دین بر روان درمانی در حال انجام است  و حتی روانشناسان سکولار بر روی تاثیر دین در روانشناسی تحقیق و مطالعه میکنند و بسیاری از انها بر تاثیرات مثبت دین در روان درمانی اعتراف کرده اند . این دانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با طرح این سوال که : ایا دین میتواند مکانیسم روان درمانی خاصی به ما معرفی کند ،که دیگر نظریه های روانشناسی در ارایه ان ناتوان باشند ؟ پاسخ داد : تنها دین است که با مکانیسم وحدت دهی به سیستم روان میتواند سلامت روانی ایجاد کند ، روانشناسی دینی میتواند چارچوبی را ارایه کند که به سیستم روانی فرد وحدت و یکپارچگی بدهد . این استاد روانشناسی افزود : یکی دیگر از مکانیسم هایی که تنها دین می تواند ایجاد کند و هیچ یک از دیگر نظریه های روانشناسی قادر به ایجاد ان نیست <مکانیسم فرا روی > است . این مکانیسم به نوعی هدف نهایی همه ادیان توحیدی است . وی در توضیح مکانیسم <فراروی > عنوان کرد : مکانیسم فراروی یعنی ازادشدن از پیله هایی که انسان ها از منیت ، مادیت و موقعیت به دور خود می پیچند و اموزه های دینی نیز هدف شان رهایی انسان ها از منیت ، مادیت و موقعیت است .  دکتر جان بزرگی در پایان تاکیید کرد : بسیاری از اختلالات روانی در انسان ها در نتیجه دچار شدن به یکی از سه پدیده ایجاد میشود که دین می تواند در رهایی انسانها از این سه خصلت اسیب رسان به روان بسیار کمک کننده باشد .    منبع : باشگاه خبرنگاران جوان    https: //www.yjc.ir/ooJb5p                                                                                                                             

  • zahra sarchahy
۱۷
آبان

تقریبا مقارن با روانشناسی علمی جدید ، روانشناسی دین هم متولد شد و تحقیقات ادامه پیدا کرد . در ابتدای ان ، چند سنت و دیدگاه مهم را میبینیم که  در بحث های روانشناسی دین در غرب شکل گرفته است . یکی از انها تحت عنوان سنت انگلیسی _امریکایی شناخته میشود ، روانشناسانی هستند که در انگلیس و امریکا تحقیقات را انجام دادند . نمونه کارهای انها مثل گالتون ، ویلیام جیمز ، هال و دیگران که نگاهشان یک نگاه تجربی و توصیفی به دین بود .حال بیاییم با ویلیام جیمز (یکی از شخصیتهای این سنت)و پاره ای از اقدامات او در این حیطه کمی اشنا شویم . جیمز یک روانشناس ،فیلسوف و هنرمند مهم امریکایی در اوایل قرن بیستم بود .

او، مانند وبر ، از (همدلی) یا به عبارت دیگر (درون نگری پدیدار شناختی ) برای بررسی و شناخت پدیده ای دینی استفاده کرد. (1935،  Perry). هدف او یافتن قوانین روان شناختی حاکم بر رابطه دین و روان بود ، و به عنوان یک عملگرا به دنبال ان بود که کاربرد و ارزش عملی دین برای روان و شخصیت انسان را به اثبات برساند . به خصوص ، جیمز در صدد بود که ایا دین میتواند احساس روحانی و معنویت ایجاد کند و در دست یابی به ارمان های انسانی مفید واقع شود . (Wulff،1991) و در نهایت به این نتیجه رسید : علی رغم نامعقول و سخیف بودن نظریه ها و اعتقادات دینی، وجود دین به طور کلی مهم ترین عامل در زندگی انسان است.(Henry JamesT1920) سنت دوم سنت المانی ست که کسانی مثل  فروید ، یونگ ، اتو، شلایر ماخر  از شخصیتهای این دیدگاه هستند . کارهایشان مقداری بیشتر جنبه ی تبیینی دارد و ابعاد عمیق تر دینداری انسان را بحث میکنند و با انها سرو کار دارند و نظریه های جدی دارند که هم دیدگاه های منفی واقعیت روان شناسی تنزل داده و ان را چیزی جز حالات درونی و روانی انسان که به دنیای خارج فرافکنده شده اند ، تلقی نکرد. فروید اظهار داشت به نظر می رسد شکل گیری یک دین ، بر سرکوب پاره ای از انگیزه های غریزی و چشم پوشی  و انکار انها مبتنی است. (1957) فروید نتیجه میگیرد که دین را می توان به عنوان یک نوروز وسواس همگانی در نظر گرفت.روانشناسان پس از فروید ممکن است به اندازه او در مورد دین بدبین نباشند ، ولی هیچ کدام به اندازه او با نفوذ نبوده اند  .دیدگاه سوم ،سنت فرانسه یا فرانسوی است که نگاه ان بیشتر نگاه مرضی است  . یعنی بیماری هایی که در رابطه با پدیده های دینی به وجود می اید مثل وسواس ، جن زدگی ، ضعف روانی  و مواردی از این قبیل را بررسی میکنند .  سنت فرانسوی در قیاس با دو سنت انگلیسی _امریکایی و المانی رشد پایداری نداشته است . کسانی مثل شارکو و پیرژانه به این سنت تعلق دارند . (در اینجا  مطلب  کوتاه جالبی درباره ی پیرژانه برایتان مطرح میکنم )پیرژانه روانشناس مشهور قرن 19و20 فرانسه ، روان رنجوری یا نوروتیسیزم را ضعف انرژی روانی دانسته و چنین تعریف کرده است : ناتوانی در تحقق بخشیدن به رفتارهایی که در دنیای بیرون اثر میگذارند . انسان روان رنجور ، زمان خود را به انجام دادن رفتارهایی کم ارزش محدود میکند ، به ویژه رفتارهایی که درونی شده اند . ناتوانی در انتخاب ، به ویژه در هنگام تصمیم گیری ، یکی از عناصر اصلی روان رنجوری است . دیدگاه دیگری وجود دارد و ان سنت روسیه است . روانشناسی دین در روسیه مدتها هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ زبانی دچار انزوا بوده است ، در سایه ی سیاست رسمی شوروسی سابق که ترویج تفکر الحادی بود ، روانشناسان دین در روسیه مدتها وقت خود را صرف این کردند که توضیح دهند چرا شهروندان ایشان انقدر سرسختانه مذهبی بودند و نیز به دنبال راه هایی بودند که انان را به جانب الحادگرایی ستیزه جویانه سوق دهند . برخی دیگر پیرو دیدگاه طبقاتی مارکس بودند که دین را دروغ میداند .ایوان پاولوف و گورجیوف از شخصیتهای مکتب روسیه هستند .  در اینجا جالب است بدانید  ایوان پاولوف ، (به رغم عقیده ی عام  درباره ی این  دانشمند مشهور) ، یک ملحد سازش ناپذیر بود . اگر چه پاولوف  پسر یک کشیش ارتدکس روس بود ، در پاسخ به پرسشنامه ی سی .ال .دروبریج (1932)، به راستی وجود قلمرو روحی و نیز بقای نفس را پس از مرگ انکار کرد .                                                            

منابع:www.wikifeqh.ir(ویکی فقه، دانشنامه ی حوزوی)                  

مقاله روانشناسی دین (فصلنامه نقد و نظر شماره 35 و 36)                          fa.m.wikipedia.org نوشته ی دکتر حمزه گنجی .            

ارزشیابی شخصیت . ساوالان                                               

جزوه ی روانشناسی دین دکتر قنبری صفحه ی 61                                                                                                                                                                                                                      

  • zahra sarchahy